"Sesungguhnya kebajikan itu memberi cahaya kepada hati, kemurahan rezeki, kekuatan jasad dan disayangi oleh makluk lain. Manakala kejahatan pula boleh menggelapkan rupa, menggelapkan hati, melemahkan tubuh, sempitkan rezeki dan makluk lain mengutuknya"..Ibnu Abbas.
I am, Salmizah Omar (Shaklee ID:877011) your Shaklee Independent Distributor at Putrajaya,Kota Damansara,Malaysia. Delivery throughout Malaysia by poslaju/gdex/city-link.
SELAMAT DATANG..BERSAMA-SAMA DALAM MEMBINA KESIHATAN DAN KESEJAHTERAAN KELUARGA


Wednesday 14 May 2014

ENERGIZING SOY PROTIEN (ESP)

  
Energizing Soy Protien ini diiktiraf seluruh dunia dengan mempunyai kajian teknikal yang sangat ekstensif dan komperehensif serta memiliki kualiti protein yang sangat tinggi yang pernah dihasilkan. Kacang saya yang digunakan oleh Shaklee hanya mengandungi 'non-GMO' yang mana ia diproses pada kadar suhu yang rendah.Tambahan pula, setiap 850g(1 tin ESP) dihasilkan daripada 30kg kacang soya dan memberikan sumber tenaga segera dan boleh bertahan lama. 

ESP dari Shaklee ini merupakan satu-satunya produk di dalam pasaran yang menjamin penyediaan 9 asid amino yang tidak dapat dihasilkan oleh tubuh manusia. Ia turut diperkaya dengan 5 sumber vitamin dan 4 sumber mineral. Sangat sesuai untuk semua peringkat umur tua atau muda. Manakala kandungan Indeks Glisemik (G.I) yang rendah iaitu 39, menjadikan ia sangat sesuai juga kepada pengidap kencing manis.

Satu hidangan ESP ini bersamaan dengan 2 kali ganda daging, 4 kali ganda telur, 12 kali ganda susu rendah lemak, tiada kolestrol, tiada asid uric dan sangat mudah diserap oleh tubuh manusia.
 
 
 Apa itu Indeks Glisemik (G.I)
Indeks Glisemik (G.I) merupakan tahap pengukuran kualiti untuk karbohidrat dalam sesebuah makanan, berdasarkan berapa pantas 50g karbohidrat tersebut untuk menaikkan paras glukosa dalam darah. Kadang-kadang, ia juga merujuk kepada berapa pantas insulin yang akan dirembeskan (oleh pankreas) sebagai tindak balas oleh karbohidrat tersebut, dan berapa pantas karbohidrat tersebut dicernakan. Nilai rujukan untuk G.I ialah 100 (iaitu nilai G.I untuk glukosa).
 
Klasifikasi Indeks Glisemik
Kriteria Indeks Glisemik Jumlah Indeks Glisemik
Rendah 55 dan ke bawah
Sederhana 56 ke 69
Tinggi 70 dan ke atas
 
Siapa yang memerlukan Indeks Glisemik yang rendah?
  •  pesakit diabetes
  •  mereka yang ingin berdiet.
  •  mereka yang mempunyai tahap kolestrol tinggi


Kebaikan Indeks Glisemik yang rendah.
1. Mencegah dan mengawal diabetes. 
Sebuah kajian yang diterbitkan dalam American Journal of Clinical Nutrition (Juli 2002) menyimpulkan bahawa makanan ber-indeks glisemik tinggi meningkatkan risiko terkena diabetes type 2. Kandungan Indeks Glisemik bagi ESP adalah rendah iaitu 39, menjadikan ia sangat sesuai untuk pengidap kencing manis.
 
2. Mencegah kanser.
 Artikel lain dalam jurnal yang sama menyebut adanya korelasi antara makanan tinggi indeks glisemik dengan kenaikan risiko kanser kolorektal, kanser payudara dan mungkin juga kanser ovarium dan prostat. Dr Atkins dalam New Diet Revolution menyebut hubungan antara kanser dengan indeks glikemik yang didasari oleh fakta bahwa sel kanser “mendapatkan makanan dari gula.” Buku itu juga menyebutkan bahwa penderita kanser payudara lebih mungkin untuk selamat dan kurang mengalami kekambuhan jika tingkat insulin tubuh mereka lebih rendah.
 
3. Mengurangkan risiko penyakit jantung. 
Risiko penyakit jantung meningkat selari dengan jumlah kolesterol tubuh anda. American Journal of Clinical Nutrition juga melaporkan bahawa diet rendah Indeks glisemik mengurangi kolesterol jahat dan trigliserida dalam waktu satu bulan.
 
4. Menurunkan obesiti. 
Makanan dengan indeks glisemik rendah menciptakan rasa kenyang yang lebih besar dan bertahan lebih lama. (sebab itu makan ESP semasa perut kosong menyebabkan kita akan rasa kenyang yang berpanjangan)
 

Antara manfaat utama ESP:
*Awet Muda - Asid amino penting untuk membina otot,kuku,rambut,darah,organ dan kulit.Pengambilan yang kerap adalah kunci kepada awet muda.
 
*Baik untuk hormon - Kacang soya adalah satu-satunya tumbuhan yang kaya dengan isoflavones, fungsinya bersamaan dengan hormone wanita. Ia membantu merendahkan paras kolestrol, mencegah risiko osteoporosis dan sakit jantung.
 
*Baik untuk prostat - Genistein yang terkandung dalam kacang soya terbukti keupayaanya mengekang pertumbuhan dan perebakan sel kanser.Ia memusnahkan radikal bebas di dalam sel badan sebelum ia menukar sel DNA kepada sel kanser. Ia juga sangat baik dalam pemulihan uterus, ovary, menopaus dan pembesaran prostat.
 
*Pembekal tenaga - Membekal tenaga dengan segera dan meningkatkan system imun.
 
*Membaiki pigmentasi - Membaiki masalah rambut seperti beruban dan rambut gugur, membaiki masalah pigmentasi, kedutan dan kesan tua.
 
*Membaiki memori - meningkatkan kualiti memori, vitality,dorongan seksual dan rangsangan.



 

 




No comments:

Post a Comment

ummyizzlife Copyright © 2014 Designed by Ms.Azhafizah