"Sesungguhnya kebajikan itu memberi cahaya kepada hati, kemurahan rezeki, kekuatan jasad dan disayangi oleh makluk lain. Manakala kejahatan pula boleh menggelapkan rupa, menggelapkan hati, melemahkan tubuh, sempitkan rezeki dan makluk lain mengutuknya"..Ibnu Abbas.
I am, Salmizah Omar (Shaklee ID:877011) your Shaklee Independent Distributor at Putrajaya,Kota Damansara,Malaysia. Delivery throughout Malaysia by poslaju/gdex/city-link.
SELAMAT DATANG..BERSAMA-SAMA DALAM MEMBINA KESIHATAN DAN KESEJAHTERAAN KELUARGA


Sunday 25 May 2014

ANEMIA





Pada 20/12/2005 adalah tarikh yang tak dapat saya lupakan sampai bila-bila pun kerana pada tarikh ni ayah telah pergi meninggalkan kitaorang buat selama-lamanya..Masa ni saya tengah berkursus di Hotel Seri Malaysia,Genting,Pahang. Sebelum berangkat untuk pergi kursus sebenarnya dah rasa berat hati nak meninggalkan ayah yang terlantar di hospital Kuala Terengganu kerana mengidap penyakit kencing manis dan anemia. Pada mulanya setiap 4 bulan sekali ayah dimasukkan ke hospital untuk masuk darah..selepas itu makin kerap pulak..boleh dikatakan sebulan sekali. Kencing manis kadang-kadang check sampai habis nombor...memang tinggilah tu bacaannya sampai dah tak boleh nak baca..Sebagai makluk NYA siapalah kita hendak melawan kehendak NYA..sesungguhnya dari DIA kita datang kepada DIA kita kembali..AL-FATIHAH untuk arwah ayah....
Mari saya cerita serba sedikit apa yang berkaitan dengan penyakit Anemia ini...

Anemia ni merujuk kepada keadaan dimana kadar hemoglobin(hb) kurang dari normal.. Anemia ni tak sama yer dengan lowblood pressure (kadar tekanan rendah)
Hb adalah salah satu dari komponen darah atau lebih tepat lagi,Hb adalah protein yg membawa oksigen di dalam sel darah merah..Ia harus ada utk memastikan pengoksigenan yg mencukup bagi semua tisu dan organ...Jadi dalam erti kata lain..jika kadar hb adalah kurang ..ia sekaligus mengurangkan keupayaan darah untuk memindahkan oksigen ke tisu tisu..dan kita pun tahukan yang semua sel manusia bergantung pada oksigen untuk hidup... jadi masalah anemia akan menimbulkan plbagai masalah badan..
Antara tanda-tanda/simptom anemia termasuklah;
  •  pucat pada bibir dan sekeliling mulut, kuku, pelipat dan di bahagian dalam kelopak mata. Tidak bermaya, letih, dan lemah badan.
  • Pendek nafas apabila melakukan senaman.
  • Pening, pitam disebabkan oleh kurangnya oksigen sampai ke otak.
  • Kurang selera makan dan kehilangan berat badan, sukar untuk berjalan dan
  • mental bercelaru yang disebabkan oleh kekurangan vitamin B12.

Ini semua adalah tanda-tanda biasa anda mengidap anemia..Namun untuk memastikan dengan lebih pasti lagi...anda perlu melalui ujian darah.
Salah satu punca anemia adalah kekurangan nutrisi..dalam erti kata lain..badan kekurangan zat besi,asid folik, B12 utk mengasilkan sel darah merah..Punca anemia yang lain adalah seperti kehilangan darah yang banyak(mungkin akibat accident,tumpah darah,etc)..

Masa ayah mengidap penyakit anemia ni saya belum kenal Shaklee ni lagi..Kalau lah masa tu dah kenal Shaklee ni,mesti saya dah beli untuk ayah.. Mari kita tengok supplemen Shaklee apa yang boleh dicadangkan untuk membantu mengatasi penyakit ini...
(rujukan:lamanweb rasmi shaklee)


  • Vita-lea Iron Formula -
    Mengandungi zat besi yang membantu mereka yang menghadapi masalah kekurangan zat besi

  • B Complex (lengkap dgn asid folik) - Vitamin B12 mencegah anemia manakala B5 dan B6 membantu dlm penghasilan sel darah merah

  • Vita C 500mg sustained Release - Vitamin C membantu tubuh menyerap zat besi dgn lebih efisien

Jadi kepada sesiapa yang mengetahui ada dikalangan orang-orang yang kita sayang tak kira samada ibu bapa@saudara mara@sahabat handai@sesiapa sahaja yang mengidapi penyakit anemia, boleh cadangankan untuk mengambil supplemen ini..

ummyizzlife Copyright © 2014 Designed by Ms.Azhafizah