"Sesungguhnya kebajikan itu memberi cahaya kepada hati, kemurahan rezeki, kekuatan jasad dan disayangi oleh makluk lain. Manakala kejahatan pula boleh menggelapkan rupa, menggelapkan hati, melemahkan tubuh, sempitkan rezeki dan makluk lain mengutuknya"..Ibnu Abbas.
I am, Salmizah Omar (Shaklee ID:877011) your Shaklee Independent Distributor at Putrajaya,Kota Damansara,Malaysia. Delivery throughout Malaysia by poslaju/gdex/city-link.
SELAMAT DATANG..BERSAMA-SAMA DALAM MEMBINA KESIHATAN DAN KESEJAHTERAAN KELUARGA


Wednesday 17 December 2014

9 MAKANAN PANTAS BAKAR LEMAK

Selalunya kalau kita buat sesuatu perkara mesti nak cepat jer kan..kalau nak kurus mesti nak cepat nampak kesan kurusnya tanpa kita mempedulikan effect yang kita akan dapat suatu hari nanti..Bahaya tau kalau kurus dan gemuk dengan mendadak ni...takut nanti badan dan otot terkejut..kang datang plok penyakit lain.....


Sebab tu pentingnya kita tahu kesan dan akibat sesuatu tindakan yang kita ambil tu..kalau nak berdiet perlu pilih diet yang sesuai dengan badan kita...pola diet orang lain dengan kita berbeza atas sebab beberapa faktor, antaranya kemungkinan seseorang tu gemuk sebab pemakanan,keturunan,penyakit lain atau lain-lain..



Di sini saya nak share 9 jenis makanan yang pantas membakar lemak. Makanan pembakar lemak ni membantu mempercepatkan kadar metabolisme..
1) Yogourt rendah lemak
Yogurt rendah lemak adalah sumber yang baik dan sihat dari segi protein dan kalsium. Ia terbukti mempercepatkan metabolisme. Satu kajian mendapati bahawa seseorang yang menngamalkan diet dengan yogurt rendah lemak mampu mengurangkan berat badan
2 kali lebih cepat. Ia disebabkan mereka mendapat sekurang-kurangnya 1200mg kalsium sehari berbanding mereka yang tidak mengamalkannya.

2) Omega 3
Ia merupakan sumber protein yang sangat baik. Omega 3 adalah asid lemak yang dapat membantu membakar kalori dan mengurangkan selera makan. Sumber omega 3 yang paling mudah adalah daripada ikan.

3) Kekacang
Kacang contohnya adalah makanan protein yang sihat dan membantu meningkatkan metabolisme dan menurunkan peratusan lemak badan,begitu juga kacang soya.

4) Daging dibuang lemak
Lemak pada daging itik dan ayam yang telah dibuang adalah antara makanan yang terbaik untuk pembakaran lemak. Ini kerana tubuh menggunakan lebih banyak kalori untuk mencerna.

5) Telur
Telur juga merupakan sumber protein yang seimbang dan sangat baik untuk membantu membakar lemak berlebihan. Ia juga dapat menahan otot apabila anda kehilangan berat.

6) Cuka
Diperbuat daripada asid,cuka membantu badan memecahkan lemak yang berlebihan.

7) Limau
Buah-buahan jenis limau mampu meningkat tahap insulin dalam badan untuk membantu anda merasa kurang lapar. Buah lemon dan oren juga mengandungi serat rendah kalori dan kadar air yang tinggi yang membantu anda rasa kenyang lebih lama.

7) Cili
Lagi pedas cili itu, lagi bagus kesannya dalam meningkatkan metabolisme.

8) Bijirin
Membantu mengawal kadar insulin di tahap yang rendah untuk meningkatkan metabolisme anda.

(Sumber mingguan wanita:28 Nov- 4 Dis 2014)


sumber google : Cili pun boleh membakar lemak...bonus untuk yang suka makan pedas-pedas tapi AWAS kalau yang tak tahan tu boleh kena cirit birit dan apendiks..so hati-hati..

2 comments:

  1. Assalam ! :)

    Saya dari blog

    http://unprivatediarytyping.blogspot.com/2014/12/segmen-blogwalking-bersama-cikgu-farha.html

    join segmen yang sama :) done follow sini. followback ya ? ^^

    ReplyDelete
    Replies
    1. wasalam..

      selamat berkenalan,..

      nanti kite sinngah blog awak ya..tq

      Delete

ummyizzlife Copyright © 2014 Designed by Ms.Azhafizah